FAQ





Wie is het Centrum voor Avondonderwijs?

Het Centrum Voor Avondonderwijs VZW, afgekort CVA, is één van de belangrijkste opleidingsverstrekker van België en Nederland op het gebied van volwassenenonderwijs. De opleidingen worden gegeven door professionele docenten die allemaal hun strepen hebben verdiend binnen hun vakgebied. Ons doel? Jobgerichtheid. Als je bij ons je diploma behaalt, moet je nadien in het werkveld als werknemer of zelfstandige kunnen starten.

Via onze school kan je cursussen volgen die je voorbereiden op een nieuwe carrière binnen diverse bedrijfssectoren. Onze avond- en weekendopleidingen zijn ontwikkeld door zelfstandige ondernemers en docenten met jarenlange ervaring in de praktijk. Je bent dus verzekerd van professioneel onderwijs door echte ervaringsdeskundigen.

Daarnaast organiseren we ook opleidingen m.b.t beschermde beroepen als voorbereiding op de examens van de centrale examencommissie van de Vlaamse of Brusselse overheid. Wanneer je als zelfstandige wil starten in een beschermd beroep, heb je daarvoor een vestigingsattest nodig en een attest Bedrijfsbeheer. Deze verpliching vervalt op 01/09/2018.

Voor het volledige aanbod van onze cursussen klik je hier.

Wat zijn de startdata van de cursussen?

Het Centrum voor Avondonderwijs heeft zo'n 3000 startdata per jaar. Je krijgt hier een overzicht (met zoekfunctie) van alle startdata op alle campussen. Onze planning wijzigt elke dag: wanneer een cursus volzet is, wordt meteen een nieuwe ingepland. Bekijk deze pagina dus regelmatig opnieuw.

Je volgt meestal één keer in de week les tijdens een ochtend- of avondcursus. Als je bijvoorbeeld kiest voor een cursus van 5 lessen die start op woensdagavond, dan heb je 5 achtereenvolgende woensdagavonden les. Sommige cursussen gaan alleen door in het weekend en kunnen een volledige dag duren.

Naast de planning op onze site staan alle exacte data ook in onze infobrochures of gratis hoofdstukken, die je via mail toegestuurd krijgt, vermeld. Na je inschrijving en de betaling van het cursusgeld krijg je ook een bevestigingsbrief toegestuurd met daarin de data van de lessen.

Hieronder vind je alle startdata van de groepslessen en stages. De meeste cursussen vinden één keer per week plaats op dezelfde weekdag als de startdatum. De overige cursussen worden gegeven gedurende een volledige dag of een weekend.

Hoe kan ik me inschrijven?

Inschrijven is makkelijk:

  • Je vult het online inschrijvingsformulier in.
  • Kies meteen je betaalmethode (online of via overschrijving).
  • Je krijgt hiervan een bevestiging via e-mail.
  • Hou er rekening mee dat je plaatsje in de klas pas verzekerd is als je je inschrijfgeld ook effectief hebt betaald.

Na je betaling ontvang je een bevestigingsbrief. Deze bevestigingsbrief neem je mee naar de eerste les. Je kan ook steeds langskomen op het secretariaat om je ter plaatse in te schrijven. Je kan er het inschrijvingsgeld enkel betalen met een bankkaart of een creditcard.

Wanneer is mijn inschrijving definitief?

Je inschrijving is definitief als je je hebt aangemeld en wij een betaling hebben ontvangen. Je krijgt van ons dan een bevestigingsmail met alle praktische info zodat je helemaal klaar bent om te starten!

Wat zijn de openingsuren van het secretariaat?

  • Centrale secretariaat Antwerpen: Frankrijklei 127 - 2000 Antwerpen Geopend van maandag tot vrijdag van 9u30 tot 21u30. Op zaterdag van 10u tot 16u. Zondag is het secretariaat gesloten. Je kan tijdens de openingsuren steeds langskomen voor advies of voor het inkijken van een cursus. Tel: 0032 3 292 33 33 .
  • Campus Brussel:Koningsstraat 203 - 1210 Brussel Geopend van maandag tot vrijdag van 10u tot 17u.
  • Campus Gent: Oude Brusselseweg 125 - 9050 Gentbrugge Geopend van maandag tot vrijdag van 10u tot 17u.
  • Campus Hasselt: Simpernelstraat 27 - 3511 Kuringen Geopend van maandag tot vrijdag van 10u tot 17u.

Kan ik de cursussen op voorhand inkijken?

Wat is de leeftijd van de cursisten?

We hebben een heel uiteenlopend publiek, ook wat leeftijd betreft. Minderjarigen kunnen ook deelnemen mits toestemming van de ouders.

Heb ik eigen materiaal nodig?

Tijdens de les werk je als student altijd met een aantal materialen van de school. Indien je voor een opleiding extra materiaal nodig hebt, staat dit op de cursuspagina én op jouw studentenprofiel vermeld. Om toegang te krijgen tot je studentenprofiel klik je links bovenaan de site op 'studentenpagina'.

Eigen materiaal aankopen heeft heel wat voordelen. Je bent zeker van een perfecte hygiëne. Je oefent er ook thuis mee verder, zodat je je optimaal voorbereidt op je examen. Bovendien is het een uitstekende investering: na je opleiding ga je er meteen mee aan de slag!

Je bent vrij om materiaal aan te kopen bij de leverancier van jouw keuze, maar er is één onafhankelijke groothandel die nauw samenwerkt met het Centrum voor Avondonderwijs. Voor de meeste opleidingen werd in samenwerking met je docent een pakket op maat samengesteld waarin alles zit wat jij tijdens de les nodig hebt. Bovendien hanteert deze winkel groothandelsprijzen, waardoor je verzekerd bent van de beste prijs.

Surf naar www.schoonheidshandel.com om alle pakketten te bekijken, de verkoopsvoorwaarden te lezen en meteen jouw pakket te bestellen. Heb je vragen? Deze webshop beschikt over een uitstekende klantenservice die je via hun website bereikt.

Kan ik stage lopen?

Indien je bent ingeschreven aan het Centrum voor Avondonderwijs/De Schoonheidsschool kan je deelnemen aan de stages. We werken hiervoor samen met externe organisaties die graag met studenten in zee gaan. Je kan kiezen uit stages zoals "Ladies @ the movies", verschillende grote Belgische Missverkiezingen, modeshows, fotoshoots, filmproducties, enzovoort. Neem hiervoor contact op met de stageverantwoordelijke van de school via het email-adres stages@schoonheidsschool.be of via het telefoonnummer 0032/3.292.33.33.

Heb je zelf een stageplaats gevonden? Nog beter. Kom gewoon langs op één van onze secretariaten en wij brengen jouw stagedocumenten in orde.

Klik hier voor meer informatie over de stages.

Kan ik betalen met opleidingscheques?

Het Centrum Voor Avondonderwijs vzw is erkend opleidingsverstrekker van de Vlaamse overheid in het kader van opleidingscheques. Door een wijziging in de wetgeving kunnen we enkel nog opleidingscheques aanvaarden voor wie in loopbaanbegeleiding zit. Klik hier voor alle informatie omtrent opleidingscheques.

Zelfstandigen kunnen nog wél een subsidie krijgen van de Vlaamse overheid via de KMO-portefeuille.

Wat is de subsidiemaatregel KMO-portefeuille voor ondernemingen?

De KMO-portefeuille is een subsidiemaatregel waarmee kleine en middelgrote ondernemingen opleidingen kunnen betalen. Ondernemingen met een actief ondernemingsnummer komen in aanmerking. Klik hier voor meer informatie.

Centrum Voor Avondonderwijs is geregistreerd dienstverlener van het Vlaamse Gewest. Daarom krijgen in Vlaanderen gevestigde ondernemingen en zelfstandigen een subsidie tot 40% wanneer zij binnen onze organisatie een cursus volgen, dit tot een maximumbedrag van 15.000 euro. Bovendien kan de onderneming de kosten van de opleiding inbrengen in de boekhouding.

De KMO-portefeuille moet steeds binnen de 14 dagen na startdatum van je cursus in orde gemaakt worden.

Je kan deze KMO-portefeuille aanvragen via de website www.KMO-portefeuille.be, via het gratis telefoonnummer 1700 of via mail op het adres kmoportefeuille@vlaanderen.be

Hoe geef ik feedback over een opleiding of docent?

Je kan met al je vragen, opmerkingen en suggesties terecht op het secretariaat van de school. Onze medewerkers doen hun uiterste best om voor jou steeds de beste oplossing te vinden. Je kan je opmerkingen of suggesties ook via het feedbackformulier doorgeven.

Aan het einde van een groepscursus krijg je bovendien een evaluatieformulier waarin jij je mening kan geven over de cursus, de communicatie, de docent, enzovoort.

Hoe krijg ik een factuur van mijn opleiding?

Je kan een factuur bekomen wanneer je op het moment van inschrijving in het bezit bent van een geldig ondernemingsnummer. Dit wil zeggen dat je al zelfstandige bent op het moment van inschrijving. Wanneer de firma het volledige cursusgeld heeft betaald, wordt er op eenvoudige aanvraag een factuur opgemaakt. Je stuurt dan een mailtje naar info@centrumvooravondonderwijs.be. Je vermeldt daarin je studentennummer, de firmagegevens, je naam en het facturatie-adres. Wij zorgen ervoor dat je binnen drie werkweken de factuur opgestuurd krijgt via de post.

Waar vind ik de algemene voorwaarden?

Klik hier om de algemene voorwaarden te raadplegen.

Je groepscursus of examen uitstellen naar een latere datum?

Ben je ingeschreven voor een bepaalde cursus en komen de lesdata je uiteindelijk toch niet goed uit? Ben je ziek geworden (met of zonder doktersattest)? Geen probleem! We zorgen ervoor dat je jouw cursus altijd kan uitstellen naar een latere datum.

Je kan je gedurende één jaar na de startdatum van je cursus inschrijven voor dezelfde opleiding als er nog vrije plaatsen beschikbaar zijn. Hou je opleidingskalender dus goed in de gaten. Wanneer een nieuwe datum je past, bel je drie dagen voor de startdatum naar het secretariaat van de school. Wanneer er nog vrije plaatsen zijn, mag je gratis deelnemen aan de nieuwe lessenreeks. Je behoudt dus alle rechten!

Straffer zelfs, je mag de lessen die je al hebt gevolgd gewoon opnieuw doen, zodat je zeker perfect voorbereid bent voor het examen.

Slaagde je niet voor je examen? Dan doe je het toch gewoon een keertje opnieuw in een andere lessenreeks op een latere datum! Op onze school mag je onbeperkt herkansen bij dezelfde of bij een andere docent.

Neem contact op met ons secretariaat en we vinden een leslocatie die voor jou vlot bereikbaar is.

Je groepscursus verplaatsen? Verschillende leslocaties combineren?

Ben je ingeschreven voor een opleiding aan Centrum Voor Avondonderwijs en kan je je om welke reden dan ook niet verplaatsen naar je campus? Geen probleem! Op alle locaties worden op regelmatige tijdstippen exact dezelfde cursussen georganiseerd. Je krijgt overal les van dezelfde docenten, met dezelfde handhoeken en volgens hetzelfde lessenplan. Een opleiding is op alle verschillende locaties dezelfde. Je kan de lesdagen van je cursus dus opsplitsen over verschillende leslocaties.

Heb je een les of het examen gemist? Ook dat is geen probleem. Je haalt je gemiste les perfect in op een later tijdstip, op dezelfde of op een andere locatie! Hou je opleidingskalender dus goed in de gaten. Wanneer een nieuwe datum voor jou past, bel je drie dagen voor de startdatum naar het secretariaat van de school. Wanneer er nog vrije plaatsen zijn, neem je gratis deel aan de nieuwe lessenreeks. Je behoudt dus alle rechten!

We zijn superflexibel wat betreft het samenstellen van je persoonlijke opleidingsagenda over verschillende campussen.

Neem contact op met ons secretariaat en we vinden een leslocatie die voor jou vlot bereikbaar is.

Je groepscursus definitief annuleren?

Ben je ingeschreven voor een bepaalde cursus en wil je die definitief annuleren? Dat vinden we uiteraard verschrikkelijk jammer! Neem in eerste instantie onmiddellijk contact op met het secretariaat van de school zodat we de beste oplossing voor je kunnen vinden. We proberen in eerste instantie om je cursus uit te stellen of te verplaatsen. Je behoudt gedurende één jaar alle rechten! Verder kijken we of er misschien een andere opleiding is die bij je past. Misschien is er wel een ander onderwerp dat jou ook interesseert of misschien schakel je liever over naar een thuiscursus?

In het uitzonderlijke geval dat je jezelf toch definitief wil uitschrijven, doe je dit per aangetekend schrijven. Na ontvangst van dit schrijven moeten we je jammer genoeg annuleringskosten aanrekenen. Dit komt omdat we voor jou een plaatsje hebben vrijgehouden dat we misschien niet meer kunnen invullen, of omdat we bijvoorbeeld kosten hebben gemaakt voor het drukken van de boeken en het reserveren van de docent. Hieronder vind je de annuleringsregeling:

  • Bij annulering tot twee maanden voor aanvang van het contactonderwijs ben je 10% van de overeengekomen prijs verschuldigd, met een minimum van €50
  • Bij annulering tussen twee maanden en één maand voor aanvang van het contactonderwijs ben je 25% van de overeengekomen prijs verschuldigd, met een minimum van €50
  • Bij annulering korter dan één maand voor aanvang van het contactonderwijs ben je 50% van de overeengekomen prijs verschuldigd, met een minimum van €50
  • Bij annulering minder dan twee weken voor aanvang van het contactonderwijs is de professionele cursist de volledige overeengekomen prijs verschuldigd
  • Met de overeengekomen prijs wordt bedoeld de normale cursusprijs die wordt gehanteerd voor een opleiding zonder rekening te houden met eventuele tijdelijke kortingen of lokale acties die op een bepaald ogenblik zouden kunnen gelden. Tijdelijke kortingen op het cursusgeld hebben met andere woorden geen gelijke vermindering van de eventuele schadevergoeding tot gevolg. Indien vóór aanvang van de cursus of activiteit geen aangetekende brief van annulering of uitstel is ontvangen, ben je het volledige cursusgeld verschuldigd.

Lees zeker onze algemene voorwaarden na en neem contact op met ons secretariaat om een klantvriendelijke oplossing te vinden die bij je past.

Ik heb feedback, waar kan ik terecht?

Het Centrum voor Avondonderwijw streeft de beste kwaliteit na. Onze school is ISO 9001:2015-gecertifieerd, waardoor alle procedures i.v.m. cursusmateriaal, lokalen, docenten en werking van het secretariaat regelmatig via een strenge externe audit worden gecontroleerd. Zowel onze medewerkers als onze docenten nemen jouw opleiding zeer persoonlijk. Ze spannen zich elke dag in om jou de beste kwaliteit te bieden. Als je toch een opmerking hebt, vragen we je om zo snel mogelijk contact op te nemen met ons centrale secretariaat in Antwerpen. Dit kan -indien gewenst- anoniem.

Op het einde van je cursus krijg je de kans om via het evaluatieformulier de cursusinhoud en de docent rechtstreeks te evalueren. We hechten hier veel belang aan, dus vul dit formulier zeker zorgvuldig in.

Tot slot kan je met feedback, in positieve of negatieve zin, ook steeds terecht op het feedbackformulier. Deze feedback komt terecht bij een speciaal opgeleide medewerker die je commentaar verwerkt en desgewenst de nodige actie onderneemt. Negatieve feedback wordt steeds met de directie besproken. We doen ons uiterste best om je een geslaagde opleiding aan te bieden en streven elke dag naar een verbetering van onze kwaliteit. Alle commentaar en voorstellen zijn dan ook van harte welkom.

Kan ik lesgeven aan het Centrum voor Avondonderwijs? Zijn er andere openstaande vacatures?

Het Centrum voor Avondonderwijs heeft een team van professionele docenten die allemaal actief zijn als ondernemer binnen hun vakgebied. Als docent heb je minimaal 3 jaar ervaring als zelfstandige in hoofdberoep of 5 jaar ervaring in bijberoep. Om les te kunnen geven, moet je beschikken over de nodige pedagogische kwalificaties of reeds ervaring hebben als lesgever. Om de kwaliteit van onze opleidingen te waarborgen, verkiezen we mensen die bij ons een opleiding hebben gevolgd, met voortreffelijke cijfers zijn afgestudeerd, en ook minimaal drie jaar professionele praktijkervaring hebben opgedaan als zelfstandige. Klik hier om onze openstaande vacatures te bekijken.

Indien je ons team van professionele docenten of medewerkers wil versterken, stuur je eerst je cv en motivatiebrief naar vacature@centrumvooravondonderwijs.be. Je krijgt een e-mail wanneer je sollicitatie wordt weerhouden. De strenge selectieprocedure bestaat uit een kennismakingsgesprek van 2 uurtjes, een testles van 1 uur en een derde selectieronde waarbij je vakkennis en praktijkervaring door andere docenten wordt getoetst. Voor de praktijkvakken breng je tijdens de laatste ronde ook een model mee om bijvoorbeeld een creatieve make-over te maken.

Welke erkende kwaliteit bieden jullie?

Het Centrum Voor Avondonderwijs is een geregistreerde dienstverlener van de Vlaamse overheid (VLAIO) in het kader van de KMO-portefeuille. Door deze registratie als dienstverlener betaal je als ondernemer heel wat minder voor een opleiding!

Het Centrum Voor Avondonderwijs is ook een erkende opleidingsverstrekker in het kader van opleidingscheques. Deze erkenning gebeurde door de Vlaamse minister van Werkgelegenheid na advies van de raad van bestuur van VDAB. Als erkend opleidingsverstrekker kan onze onderwijsinstelling voor opleidingen erkend in het kader van betaald educatief verlof opleidingscheques aanvaarden. Bekijk op elke cursuspagina of je opleiding voor het educatief verlof erkend wordt en je dus met opleidingscheques kan betalen. Ook opleidingen in het kader van loopbaanbegeleiding komen in aanmerking voor de opleidingscheques. Als erkend opleidingsverstrekker kunnen we opleidingscheques aanvaarden voor opleidingen die deel uitmaken van je persoonlijke ontwikkelingsplan, mits je een attest aflevert dat aangeeft dat je loopbaanbegeleiding volgt.

Het Centrum Voor Avondonderwijs is ingeschreven in het Centraal Register van het Kort Beroepsonderwijs (CRKBO). Opname in dit officiële register betekent dat onze school voldoet aan de Kwaliteitscode voor Opleidingsinstellingen voor Kort Beroepsonderwijs. De school beschikt over de juiste certificatie en heeft de audit met een positief resultaat afgerond. Zo ben je zeker van de kwaliteit van jouw opleiding.

De school werkt nauw samen met de Wellnessfederatie VZW. Dit is de beroepsvereniging van de beauty- en wellnesssector die zetelt in de Hoge Raad van de zelfstandigen en de KMO (De HRZKMO van de Federale overheidsdienst Economie en Middenstand van België). Ze zetelt bovendien ook in de raad van bestuur van onze onderwijsinstelling. Deze erkende beroepsvereniging heeft als doel de vertegenwoordiging, de bestudering, de bescherming en de bevordering van de professionele, economische, sociale en morele belangen van de zelfstandigen, de kmo’s en het ambachtswezen in het kader van de uitoefening van een beroep of een groep van beroepen. De medewerkers van de Wellnessfederatie controleren op regelmatige tijdstippen mee de kwaliteit van de beauty- en wellnesscursussen, de docenten en de didactische materialen. Wanneer je aan Het Centrum Voor Avondonderwijs voor een erkende cursus een diploma hebt behaald, kan je je bijgevolg automatisch aansluiten bij deze erkende beroepsvereniging en geniet je van heel wat voordelen.

Het Centrum Voor Avondonderwijs is bovendien ISO 9001:2015 gecertificeerd. Jaarlijks wordt de onderwijsinstelling via een certificatieaudit door een externe onafhankelijke partij gecontroleerd. De opleidingen, het didactisch materiaal en de studiebegeleiding voldoen aan zeer strenge eisen. Dit certificaat is voor de onderwijsinstelling en haar cursisten het bewijs dat de organisatie op een gestructureerde, efficiënte en planmatige manier georganiseerd is en aan kwaliteitsbeheersing en -borging doet. De ISO 9001:2015-erkenning is een ijzersterke kwaliteitsgarantie. De organisatie gebruikt het systeem als instrument om continu de efficiëntie van de organisatie te verhogen. Dit kwaliteitslabel betekent dat we alle noodzakelijke opleidingsmiddelen en -procedures aanwenden om je een kwaliteitsvolle opleiding te garanderen.

Het Centrum Voor Beroepskwalificatie (CBK vzw), oftewel het Centre De Qualification Professionel (CQP asbl), is onze Franstalige tegenhanger die opleidingen organiseert in Brussel en Wallonië. Deze onderwijsinstelling zit ook in de raad van bestuur van het Centrum Voor Avondonderwijs. De medewerkers van het Centrum Voor Beroepskwalificatie kijken mee toe op de kwaliteit van onze opleidingen. Dit heeft als voordeel dat studenten die reeds een diploma behaalden aan het Centrum Voor Avondonderwijs zich probleemloos inschrijven voor vervolgopleidingen of genieten van vrijstellingen aan dit opleidingsinstituut.