10 tips voor leiders in een crisis

17/04/2020

Binnen enkele jaren zit je aan tafel met iemand waar je echt indruk op wil maken. Een investeerder voor jouw volgende plannen, een zakenpartner waar je graag in zee mee gaat, een potentiële klant voor jouw product of een rekruteerder voor een job die een mooie stap in jouw carrière betekent. Jouw gesprekspartner vraagt je: ‘Hoe leid jij een team tijdens een crisissituatie?’.

Zorg ervoor dat je een antwoord klaar hebt waarmee je blijk geeft van daadkracht, kalmte, en moed. Crisissen zullen er altijd zijn. Da’s maar goed ook, want een crisis brengt altijd kansen met zich mee. Met deze tien tips ga jij er op de juiste manier mee om, en heeft het positieve gevolgen voor jouw leiderschap.

1. Analyseer de situatie

Je hebt maar pas een oplossing klaar als je grip hebt op de realiteit. Maak dus tijd om ten volle te begrijpen wat er gebeurt en welke impact dit op jouw team heeft. Waar liggen de sterktes van jouw team? Welke uitdagingen komen je richting uit? Wat speelt er bij jouw medewerkers, klanten en leveranciers? Vorm een duidelijk beeld van alle potentiële gevolgen van de crisis, vooraleer je beslist welke maatregelen getroffen worden.

2. Laat de technologie je helpen

Er bestaan tal van digitale tools om jou en jouw team te faciliteren. Gebruik ze!
 
  • Indien jouw activiteiten veel onderling overleg vragen, zorgt een professioneel chatsysteem zoals Skype Business of Slack ervoor dat ze sneller en transparanter besproken worden.
  • Werken jullie met verschillende mensen aan dezelfde bestanden? Kies voor een cloudsysteem dat samenwerken vanop verschillende locaties mogelijk maakt.
  • Wanneer je met je team verschillende projecten wil realiseren, brengt project management software zoals asana, jira of monday jouw doelstellingen en vooruitgang in kaart.
 
Ga voor een systeem dat jouw team helpt om hun taken sneller en efficiënter te voltooien, terwijl jij op elk moment van de dag het overzicht bewaart.
 

3. Communiceer

Een goede manager herken je aan de wijze waarop hij of zij communiceert met het team. Formuleer heel helder je feedback, beslissingen en doelstellingen. Schets ook het ruimere kader en leg dus uit waarom jij bepaalde zaken verwacht. Stel daarnaast ook vragen en luister aandachtig naar wat je medewerkers te vertellen hebben. Zet je eigen opvattingen even aan de kant en sta open voor andere meningen of inzichten. Zo creëer je een open sfeer, worden alle goede ideeën en signalen opgepikt en voelt iedereen uit jouw team zich gehoord.

4. Denk vooruit

Onderzoek heeft uitgewezen dat elke vorm van schaarste ons denken beïnvloedt. Wanneer we geconfronteerd worden met een tekort (aan personeel, aan tijd, aan financiële middelen, aan sociaal contact, …) schieten we in een actiemodus gericht op korte termijn oplossingen. Neem vandaag beslissingen die bijdragen aan het welzijn van je team en projecten morgen. Een goede manager doet meer dan enkel brandjes blussen, hij legt een stevige basis op lange termijn.
 

5. Durf de leiding te nemen

In veelbewogen tijden hebben mensen iemand nodig die knopen doorhakt en het team in de juiste richting stuurt. Concrete afspraken en regelmatige opvolging ervan bieden jou de kennis om de juiste beslissingen te nemen. Zo creëer jij een houvast voor de medewerkers waarvoor jij verantwoordelijk bent, en kunnen zij zich beter focussen op hun eigen taken.

6. Steek een handje toe

Steun je medewerkers door hen te helpen waar nodig, en bevorder zo het groepsgevoel binnen jouw team. Als manager speel jij een cruciale rol: laat zien dat je weet wat er speelt en waar hulp welkom is. Het is voor jou een leuke manier om voeling met de kerntaken van het team te bewaren, en jouw collega’s voelen zich erdoor gewaardeerd.

7. Blijf bereikbaar

Een crisissituatie brengt onzekerheid, verandering en vragen met zich mee. Het is jouw taak om jouw team antwoorden en duidelijkheid te geven. Blijf hiervoor beschikbaar, zelfs wanneer jullie op verschillende locaties werken. Wanneer je medewerker met twijfels zit, is het aan jou om ze weg te nemen. Een toegankelijke manager zorgt voor open communicatie, waarbij alles bespreekbaar is.
 

8. Manage je stakeholders

Je bent leidinggevende van een team, maar heb je ook al aan alle andere belanghebbenden gedacht? Maak een lijst van wie er invloed heeft op het succes van jouw projecten en investeer tijd om met hen te overleggen. Om jouw team in beweging te krijgen, is het van essentieel belang om alle personen die belang hebben bij het project op de hoogte te houden en de noodzaak van jouw projecten in te zien.

9. Draag zorg voor de mentale gezondheid van je team

Geef jouw medewerkers de tijd om te wennen aan een veranderende situatie, en help hen om de opportuniteit in een crisis te herkennen. Het is belangrijk dat jij als manager oog hebt voor de psychische effecten die de actualiteit heeft op jouw team. Hou er rekening mee bij je management. Sommige mensen reflecteren snel en vinden zelf kansen. Heb extra aandacht voor de medewerkers die gevoelig zijn aan stress, of juist snel gefrustreerd raken. Een empathische people manager gaat hier op een begripvolle en geduldige manier mee om. Op die manier kom je met een sterker en weerbaarder team uit de crisis!

10. Ga de uitdaging aan

Een crisis stimuleert je om aan zelfreflectie te doen, zorgt voor een nieuwe wind en daagt jou als manager uit om uit je comfortzone te komen. Sta open voor de waardevolle lessen die de situatie met zich mee brengt. Zet samen met jouw team een stap vooruit, en benut de kans om een betere manager te worden dan je al was
 
Welke manager wil jij zijn als het er echt om draait? Hoogste tijd om bij te leren! Doe de nodige kennis op via de opleiding Crisis Management, Leiding geven op de werkvloer, Project Management of Basis Management.
 


relatedBlogs

To teach is to touch lives – Christophe Goidts, hoofddocent Management, over volwassenenonderwijs

Hoe de Ramadan je helpt je professionele doelen te bereiken

Vijf diploma's waarmee je in elke sector scoort


relatedCourses


previousLabel

Je omscholen naar een administratieve job werkt!

nextLabel

Google Ads en een internationale crisis: vriend of vijand?

mostRead


Laat je baas je opleiding betalen!

21/02/2019

Werken in de vastgoedsector

22/11/2019

VDAB publiceert knelpuntberoepen voor 2019

28/03/2019

relatedCourses


Management Basis

Behaal je diploma Management Basis en ga professioneel aan de slag.

Management Basis

Schrijf je in voor de cursus Management Basis en word veelzijdig Manager.

Crisismanager

Volg de opleiding Crisismanagement en word een krak in je vak als Manager.

Praktisch leidinggeven

Volg de opleiding Leidinggeven en word een krak in je vak als Teamleader.

Projectmanager

Schrijf je in voor de cursus Projectmanagement en word veelzijdig Projectmanager.

studyCategories


Management & Bedrijfsvoering

blogTags


Crisis managementManagerLeiding gevenProjectenDeadlinesMentaalCommunicatieOpenheidReflectieTechnologieAnalyseSituatie

blogShare


fCompareCourses

fCompareMax3Courses

-
0