Nieuws

Voedingsconsulent Vleesvergangers Vegetarisch Eten

Vervang vlees op een gezonde manier

Rondom het wel of niet eten van vlees bestaan nog een aantal onduidelijkheden. Maar je kunt prima zonder vlees of vis. De een eet geen vlees om het dierenwelzijn, een ander voor het milieu of zijn eigen gezondheid. Maar hoe vervang je vlees nou op een verstandige, gezonde en voedzame manier?

gezonde eetgewoontes-vleesvervangers-vegetarisme-afslanken-groente

Dat is eigenlijk niet zo moeilijk. De keuze uit vleesvervangers is groot. Maar welke voedingsstof mis je als je geen vlees eet? Voornamelijk eiwitten, ijzer, vitamine B1 en B12. Eiwit heb je nodig voor de opbouw van lichaamscellen. IJzer is belangrijk voor het transport van zuurstof door het bloed. Vitamine B1 zorgt voor de verbranding van koolhydraten en daarnaast ook voor een goede werking van het hart en het zenuwstelsel. En vitamine B12 is belangrijk voor de aanmaak van rode bloedcellen en een goede werking van het zenuwstelsel.  Een goede vleesvervanger bevat dan ook al deze stoffen.

Wat zijn dan goede vleesvervangers? Onder andere: eieren, noten, pinda’s, pitten, peulvruchten, soja, tofu, hummus en falafel. Meer denk ook aan volkorenbrood, ontbijtgranen, aardappelen en zuivelproducten. Verschillende merken hebben allerlei vegetarische alternatieven en bieden een breed assortiment aan. Bij een uitgebalanceerd vegetarisch dieet hoef je als vegetariër geen voedingssuplementen te nemen.

Er zijn ook een aantal voedingsmiddelen die niet geheel volstaan als vlees vervanger. Zo is enkel kaas geen volledige vleesvervanger. Kaas bevat namelijk te weinig ijzer. Ook kun je beter niet te veel kaas eten door alle verzadigde vetten die erin zitten. Sommige merken die vegetarische alternatieven, zoals burgers, aanbieden bevatten niet alle belangrijke voedingsstoffen. Check daarom goed de verpakking om zeker te weten of ze alle nodige stoffen bevatten.

noten als vleesvervanger-vleesvervanger

De keuze uit goede vervangers is groot. Het is de kunst om goed te variëren om het lekker en interessant te houden. Ook voor de mensen die wel graag vlees eten maar willen minderen zijn de vleesvervangers een goede optie. Zo kun je genieten van je Meatless Monday of Veggy Friday.

Als voedingsconsulent krijg je te maken met allerlei soorten mensen met allerlei andere soorten wensen. En daar hoort ook vegetarisme bij. Wil jij mensen vooruit helpen door samen de juiste weg te zoeken naar een gezondere levensstijl? Dan is de opleiding Voedingsconsulent zeker iets voor jou.

Wij nemen jouw opleiding zeer persoonlijk!