Opinie: Hoe we het onderwijs en onze toekomst kunnen redden

Shutterstock 93711307

De laatste tijd valt het steeds meer op en kan je er haast niet omheen. Het is een gezamenlijk onderwerp voor debat en vooral discussie: het verstarde en ineffectieve onderwijssysteem.

Dat educatie belangrijk is, dat weten we allemaal. Dat we moeten vooruitstreven en dat er dringend verandering nodig is, ook. Maar hoe ga je van een oubollig en rigide systeem dat enkel papegaaienwerk promoot in dienst van een autoritaire staat, naar een onderwijsinstelling die zich aanpast aan de noden van de student?

Weg met die administratieve bureaucratie

We kennen allemaal het verhaal van de student die traag vooruit sukkelt en van niets of niemand hulp krijgt, nergens terecht kan en van het kastje naar de muur gestuurd wordt met de mededeling: “Maar dat is niet op onze dienst, hoor! Daarmee moet je bij huppeldepup zijn.” Niet enkel word je daar horendol van, je bent als student op het einde van de rit vaak nog niet verder geholpen.

Het onderwijs zou echter hét hulpmiddel bij uitstek moeten zijn voor het opleiden van gezonde, intelligente en creatieve individuen. In plaats daarvan vormt het de grootste barrière die elk soort individualisme de kop indrukt. Sterker nog, je wordt als student gedwongen om conform met de massa te zijn en met de regels die zo oud zijn dat niemand meer weet wie ze ooit opgesteld heeft. Vergeet creativiteit en innoverende ideeën, je wordt afgestraft als je het nog maar in je hoofd haalt om de leerkracht te verbeteren. Laat staan als je, God verhoede, misschien meer hersenen hebt en effectief meer te bieden hebt. Nee, in plaats daarvan moet je gehoorzamen, doen wat er gezegd wordt en herhalen wat ze je voorkauwen. Blinde gehoorzaamheid. Je wordt gedwongen in een verstikkende rol die er voor iedereen hetzelfde uitziet.

De jaren stilletjes…

Waaraan ligt nu het probleem? Ons verstard onderwijssysteem is gebaseerd op het eeuwenoude Pruisische systeem dat eind 18de eeuw ontwikkeld werd. Daarin werd bepaald dat iedereen dezelfde opleiding krijgt, een nationaal curriculum. Zonder onderscheid. Met andere woorden, of je nu minder uitleg of juist extra uitleg nodig hebt, je zit in dezelfde klas en volgt dezelfde lessen op hetzelfde niveau. Er is niemand die naar je omkijkt, want de leerkrachten hebben daar geen tijd voor en eerlijk gezegd ook geen goesting.

Bovendien moet je alles op commando herhalen zonder echt een zicht te hebben op wat je nu juist leert en waar die generieke kennis later nuttig voor is. Maar we vragen het ons allemaal wel af. En als we het dan ook durven vragen, dan krijgen we hetzelfde afgezaagde antwoord, dat eigenlijk geen antwoord is: “Omdat je het later nodig hebt.” Wat blijkt? Je hebt ‘later’ die differentiaalrekening niet één keer moeten toepassen en bent ondertussen zelfs al vergeten waar het voor gebruikt wordt. Bovendien zijn al die literatuurstudies die je ooit hebt moeten maken het ene oor binnengekropen en het andere uitgevlogen. Je hoort nog net ergens ver weg de vogeltjes fluiten van het oudste Nederlandstalige zinnetje Hebban olla vogala nestas hagunnan…

Daarnaast is de godsdienstles al lang achterhaald en wie doet nu echt nog aan filosofie? Onlangs werd in de richting Geneeskunde, waar we allemaal van dachten dat zij de elite zijn, botweg gezegd dat ze dit jaar alle afgestudeerden gaan gebruiken om de knelpuntberoepen in de medische sector op te vullen. Om nog maar te zwijgen van de studenten met een master rechten die zaterdag je Zweedse balletjes in de Ikea opdienen. Gedaan met keuze, gedaan met vrijheid. Je wordt gedwongen in een richting die je niet wilt ingaan, maar die je móet nemen. Je bent in dienst van de staat, je bent een middel naar een doel.

Blik op de toekomst

We weten dat dit niet werkt en het zo niet verder kan. Daarom kijken we steeds meer naar bv Finland, waar het onderwijs in dienst staat van de leerling, niet andersom. Er wordt op jongere leeftijd achterhaald waar iemand zijn voorkeuren en talenten liggen en daar wordt volop op ingespeeld. Men maakt gebruik van het feit dat we allemaal anders zijn en dat we allemaal andere interesses en vaardigheden hebben. Je wordt individueel begeleid om jouw persoonlijke toekomst uit te bouwen die je zelf gekozen hebt. Een droom, nietwaar?

Je moet daarvoor echter niet naar Finland. Ook hier in ons kleine landje bestaan al systemen die verandering brengen. Een van die systemen is het volwassenenonderwijs. Bij het volwassenenonderwijs kies je zelf waar je toekomst ligt en hoe je die uitbouwt. Je hebt de volledige vrijheid om het leven te vormen dat jij wilt. Schoolbanken zijn iets van vroeger, in de tijd dat de nonnetjes nog les gaven en de paters je met een stok achterna zaten omdat je stout was geweest. We zijn die tijden al lang gepasseerd en het wordt dan ook tijd dat er verandering komt.

Waar we nú nood aan hebben

Tegenwoordig combineren meer en meer mensen een studie met een job om werkzekerheid te hebben of met het zicht om te starten als zelfstandige in hun eigen zaak. Hoe dan ook, België is het land van de ondernemers. Er zit potentieel dat verloren gaat! En omdat van iedereen verwacht wordt dat ze flexibel zijn, waarom is het onderwijs dat dan ook niet?

Bij bv het Centrum voor Afstandsonderwijs kan je kiezen voor thuisstudie op maat. In thuisstudie leren, zorgt ervoor dat je (in combinatie met je huidige job) op jouw eigen tempo kan werken. Bovendien worden de cursussen regelmatig gereviseerd op relevante informatie die je daadwerkelijk gebruikt in je carrière. Je leert dus enkel hetgeen je nodig hebt, het nuttige en het noodzakelijke.

Wat de toekomst je kan bieden

Door de nieuwe onderwijstechnieken waarbij de docent je medestander is in plaats van je tegenstander, krijg je een op maat gemaakte begeleiding. De docenten staan in functie van de student omdat ze begrijpen waar het mis gaat in het onderwijs en zelf mee de oplossing willen zijn. Bovendien zitten de docenten niet in het verstarde systeem, maar zijn ze zelf ondernemers. Je krijgt dus je kennis van mensen die het je niet enkel al hebben voorgedaan, maar die succesvol zijn en je bijstaan met raad en daad om je wegwijs te maken in jouw eigen toekomst.

Het doel is het optimaliseren van het potentieel dat mensen bezitten door het aanbieden van talent georiënteerde opleidingen. Je kiest zelf waar je je tijd in steekt om doelgericht je interesses uit te bouwen en vastberaden te slagen in je opzet.

Naast de persoonlijke begeleiding van de docent, krijg je ook toegang tot een digitaal studentenplatform waar je terecht kan met al je vragen, opmerkingen, extra oefeningen en waar je de hulp geboden wordt die je nodig hebt. Je wordt bij elke stap ondersteund in je studie om optimaal vooruitgang te boeken met het vooruitzicht op jouw carrière.

Waarmee kunnen we jou helpen?

Vind je het makkelijker om les te krijgen in groepsverband, dan kan je ook hiervoor kiezen. Dit verschilt echter van het uitzichtloze onderwijssysteem dat nu nog aangeboden wordt in de zin dat je ook hier enkel de informatie krijgt die relevant is voor je carrière en waar dan ook specifiek op gefocust wordt. Verdoe je tijd niet meer met nutteloze opvulvakken zoals godsdienst en wetenschappelijk werk, maar richt je op vooruitstrevend technologisch en innoverend denken door gebruik te maken van de huidige trends. Dit is het vernieuwend onderwijs van de toekomst dat voor iedereen gelijke kansen biedt door een persoonlijke begeleiding en een op maat gemaakt traject. Ze biedt zo de oplossingen voor de problemen die het huidige onderwijssysteem zelfs niet onder ogen wil zien.

Start vandaag het leven en de carrière waar je van droomt en dat je verdient!

30eb772

Benjamin Ruyters,
Ondernemer en voorzitter
Centrum voor Beroepskwalificatie

Wij nemen jouw opleiding zeer persoonlijk!