Nieuws

Gezondheidsconsulent Gezondheid Avondonderwijs Groepslessen

Hoe kom ik gezond de herfst door?

De dagen worden korter en wordt het snel donker: herfst. Veel mensen hebben minder energie en helaas gaat dit vaak gepaard met griep en verkoudheid. Gelukkig kun je jezelf vrij goed beschermen tegen een herfst-dip.

sporten is gezond-gezondheid-beweging geeft energie

Weinig energie? Blijf bewegen. Dit klinkt misschien een beetje tegenstrijdig maar van sporten krijg je energie! Beweging is een zeer belangrijk onderdeel van gezond zijn en het houdt je weerstand op peil. Sport je normaal buiten maar laat het weer dit niet toe? Probeer dan een activiteit te vinden die je ook binnen kunt doen. Maar je hoeft niet perse intensief te sporten. Een half uur beweging per dag volstaat ook. Je lichaam maakt namelijk tijdens het bewegen endorfine aan. Door dit stofje voel je je energieker.

Doordat je huid minder zon ziet wordt er te weinig vitamine D aangemaakt. Misschien hebben sommige in de zomer een voorraadje kunnen opsparen, maar gelukkig kun je deze vitamine ook aanvullen met de juiste voeding. Vitamine D vind je voornamelijk in vette vis zoals zalm en makreel. Ook vitamine B zorgt voor een betere weerstand en heeft een positief effect op je gemoedstoestand. Je vindt deze vitamine in plantaardig voedsel zoals zilvervlies rijst, aardappelen, champignons, groene bladgroente, peulvruchten en noten.

groente-vitamine-gezondheidsconsulent

Andere vitamine die je goed kunt gebruiken is vitamine C. Je lichaam kan deze zelf niet aanmaken dus het is belangrijk dat je de juiste voeding eet om toch genoeg vitamines binnen te krijgen. Deze vitamine vind je vooral in citrusvruchten en koolsoorten. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om vitamine pillen te slikken.

Tot slot is het ook belangrijk om genoeg te slapen. Slaap zorgt ervoor dat je overdag beter functioneert. ’s Nachts maakt je lichaam een slaaphormoon aan genaamd melatonine. Deze stof produceert overdag cortisol. Maar om melatonine aan te maken is het belangrijk dat je slaapkamer volledig donker is. Ook het aantal uur slaap is van belang. Natuurlijk is dit niet voor iedereen hetzelfde maar probeer ongeveer acht uur slaap per dag te pakken. En om te zorgen dat je lichaam niet bezig is met andere dingen is het beter om niet meer te eten en te drinken vlak voordat je naar bed gaat.

Ben jij ook veel bezig met gezondheid en zou jij anderen daar ook wel graag in willen begeleiden? In onze opleiding Gezondheidsconsulent draait het zowel om lichaam en geest. Zowel lichamelijk als geestelijk moet alles perfect in balans zijn om gezond te blijven.

Wij nemen jouw opleiding zeer persoonlijk!